מערכת קירור המנוע

כמו שכבר כתבנו בעבר הגנרטור מחולק ל3 חלקים, כאשר אחד מהם הוא המנוע, ולא חשוב האם זהו מנוע דיזל, גז, או חומר בעירה אחר. למנוע הגנרטור כמו בכל רכב יש מערכת קירור המורכבת ממספר רכיבים, רדיאטור, משאבת מים, תרמוסטט מכני וכמובן נוזל הקירור (אנטיפריז).

מנוע הגנרטור בנוי לעבוד בצורה האופטימלית בטמפ' של 80-85 מעלות, כאשר הגנרטור מניע והוא קר התרמוסטט סגור והקירור מתבצע במעגל קצר, ז"א שנוזל הקירור שנמצא במנוע זורם בצנרת הפנימית ומקרר את המנוע כאשר מים חמים עולים ומים קרים יורדים. לאחר מס. דקות שהגנרטור עובד בעומס(תלוי בהספק) המים מתחממים עד ל 80 מעלות והתרמוסטט נפתח, והמים עוברים דרך המעגל הארוך שכולל את הרדיאטור ומשאבת המים. כאשר הגנרטור מתקרר מתחת לסף התרמוסטט הוא נסגר ושוב מתבצע מעגל קצר וכן הלאה.

בתוך המערכת הזו נמצאת אחת ההגנות המכניות החשובות לשמירה על חיי מנוע הגנרטור הגנת חום מנוע. בד"כ יותקן חיישן טמפ' כלשהוא אחרי התרמוסטט כדי למדוד את חום מי הקירור של המנוע, ברוב המנועים הקיימים בשוק אנו מחפשים למדוד 2 נקודות חום. אחת להתראה בסביבות 90 מעלות ואחת לניתוק והדממת המנוע בין 98-103 תלוי בסוג המנוע. בגנרטורים שבהם מותקן גוף חימום ועליו נרחיב במאמר אחר, נרצה למדוד עוד 2 נקודות 35 מעלות ו-40 מעלות.

החיישן יותקן כאמור בין התרמוסטט המכני ובין בלוק המנוע, אזור זה חשוף לטמפ' גבוה ואם הטמפ' עולה מעל הסף המותר 90 מעלות, נרצה לקבל התראה מוקדמת, כדי שנוכל לבחון אם יש בעיה שמתפתחת או משהו חולף, נוכל להחליט אם להוריד עומס ולגרום לגנרטור לעבוד פחות קשה, או שאולי אנחנו מקבלים החלטה מושכלת ומחליטים להמשיך בכל הכוח כי אין ברירה.

בטמפ' העולה על 98 מעלות או אפי' 103 תלוי בסוג ודגם המנוע אנו נדומם את הגנרטור כדי למנוע נזק גדול למנוע. אם אפשר, נעדיף להוריד את העומס ולאחר מכן שהגנרטור יעבוד ללא עומס כדי שמערכת הקירור תוכל לקרר את המנוע ונוכל לכבותו בטמפ' פחותה מ80 מעלות. במידה ולא ניתן יש לכבות את המנוע באופן מיידי.

חיישן הטמפ' יכול להיות חיישן רציף המחובר לשעון מכני או חשמלי, ישירות לבקר הגנרטור שם יש תצוגה רציפה, או חיישן מגע שבטמפ' מוגדרת סוגר מגע לבקר לכיבוי המנוע או להתראה.

רכיב נוסף שיכול להיות במערכת הינו רגש גובה מים ברדיאטור, רגש זה יותקן בד"כ בגנרטורים גדולים והוא ידומם את הגנרטור במצב שבו כמות המים ברדיאטור ירדה מתחת לגובה המצוף. מאחר ורגש הטמפ' מרגיש טמפ' מים, ייתכן מצב שבגלל נזילה אין בסביבתו מים והקריאה המתקבלת ממנו תהיה לא נכונה, וכאן בדיוק זוהי חשיבותו של רגש גובה מים אשר מכבה את הגנרטור כאשר אין מים ולא מגיעים למצב של התחממות.

רצוי לחבר רגש זה לכניסה נפרדת בבקר, כדי שיהיה הבדל בין גובה מים לחום מנוע. אולם, בהרבה מקרים הם מחוברים לאותה כניסה ויש לשים לב לכך.

יש להקפיד למלא את הרדיאטור בנוזל קירור ייעודי ולא במי ברז, אלה גורמים לאבנית וחלודה ועלולים להרוס את המנוע והרדיאטור מבפנים.

כאשר אנו מפעילים את הגנרטור לבדיקה בריקם שכבר כתבנו על כך שהיא צריכה להיות לא יותר מ2-3 דקות, נבדוק לפני ההפעלה את גובה נוזל הקירור ברדיאטור, נבדוק חזותית שאין נזילות ולא סימני קורוזיה. בדיקה זו לא תגרום להתחממות ויכולה לוודא שאין נזילות בלבד.

חשוב להדגיש פעם נוספת את חשיבות נוזל הקירור שיש להחליפו מדי פעם עפ"י הוראות היצרן.

למידע נוסף, אני זמין לשירותכם,
קובי הימן
סינוס החשמל בע"מ

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.