הגנת לחץ שמן במנוע

אחרי שבמאמר הקודם עסקנו במערכת הקירור של המנוע, נדבר הפעם על מערכת השמן.

השמן במנוע מיועד לשימון כל החלקים הנעים, השמן נמצא באגן השמן(קרטר) שם יש משאבה פנימית שבעת פעולת המנוע מעלה את השמן כלפי מעלה, בלחץ שיכול להגיע ל 10BAR, השמן עובר בין בלוק המנוע והבוכנות, מגיע לטורבו ומשמן כל חלקה טובה.
שמן המנוע עובר סינון דרך הפילטרים ובחלק מהמנועים גם עובר קירור דרך מצנן השמן (OIL COOLERׂׂ).

כידוע, לחץ בתוך מערכת סגורה שווה בכל נקודה במערכת, ולכן, גם אם אנו מודדים לחץ בנקודה מסויימת, אנו יכולים להיות בטוחים שהלחץ שווה בכל האיזורים.

כאשר לחץ השמן יורד, וזה יכול לקרות כתוצאה מצינור שהתפוצץ, ממשאבה לא תקינה, מאטם שנוזל, אנו רוצים לזהות את הבעיה מוקדם ככל האפשר ולדומם את המנוע וזאת כדי למנוע נזק.

ישנם מס. סוגי רגשים מחב' שונות וערכים שונים. בד"כ לגנרטורים אנו נשתמש ברגשים ללחץ נמוך של כ- 1BAR ניתוק כאשר התחום שלהם יהיה לרוב עד 10BAR.

שני סוגים עיקריים, הראשון רגש(יוניט)לניתוק בלבד- היוניט בעל מגע NC יסגור מגע כאשר הלחץ יורד מתחת לערך הנקוב על היוניט, בד"כ יסגור מגע כלפי גוף המנוע(מינוס), מגע זה יתחבר לבקר ההפעלה של הגנרטור וזה מצידו ינתק את אספקת הדלק למנוע וזה יכבה.

השני רגש רציף- כאן אנו נוכל באמצעות שעון או תצוגת הבקר לראות מה לחץ השמן במנוע בכל זמן נתון.

ברוב המקרים אנו נשלב בין השניים כדי לקבל קריאה רציפה ומצד שני להיות בטוחים בניתוק.

הזכרנו כי המגע ביוניט לניתוק הינו NC, המשמעות היא שכאשר יורד הלחץ המגע ייסגר, אולם מה קורה כשהמנוע לא עובד, האם הבקר ייכנס לתקלה כיוון שאין לחץ או שיידע להתעלם מזה.

אם עובדים עם בקר ייעודי לגנרטור, הבקר יודע מראש שכאשר הגנרטור לא עובד הוא מתעלם מהמגע הנ"ל, וגם יודע להמתין כמה שניות כשהמנוע מניע עד לבניית לחץ שמן מבלי לכבות את המנוע.

עוד שימוש לרגש לחץ שמן הוא בניתוק הסטרטר. כאשר לחץ השמן מתחיל לעלות מעל 2BAR, המנוע ברוב המקרים כבר מונע ואפשר לנתק את הסטרטר. יש 3 פרמטרים עיקריים לניתוק הסטרטר, מתח, תדר/מהירות ולחץ שמן. ברוב המקרים לחץ השמן יהיה מהיר משלושתם וניתוק הסטרטר יהיה מוקדם יותר כך שהמתנע יעבוד ככל האפשר פחות עם המנוע.

ישנם בקרים שלפני התנעה בודקים האם לחץ השמן סגור ומוודאים שההגנה החשובה מאוד הזו תקינה.

לכל שאלה נוספת, אני לרשותכם,
קובי הימן
סינוס החשמל בע"מ

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.