מערכת החלפה ח"ח גנרטור

במאמר הקודם בחנו והבנו את הצרכים המכניים של הגנרטור, הדרושים להתקנה מכנית. במאמר זה נבחן את הצד החשמלי של הגנרטור ואת דרכי ההתקנה הנכונה.

כאשר אנו מדברים על מערכות החלפה, ישנם 2 סוגים עיקריים, הראשונה – מערכת החלפה ידנית אשר כשמה כן היא, לאחר הפעלה ידנית של הגנרטור באמצעות הבקר או המפתח ולאחר שהמתנו מס. שניות להתחממות והתייצבות המתח והתדר אנו נעביר את המפסק המחליף ממצב חברת חשמל למצב גנרטור, לאחר חזרת חשמל או כאשר אנו רוצים להפסיק את הגנרטור נעביר את המפסק ממצב גנרטור למצב "ס", נמתין מס. שניות עד לעצירת מנועים מסתובבים ולאחר מכן נעביר את המפסק למצב ח"ח, לאחר כדקה עד 3 דקות נכבה את הגנרטור בהתאם לגודל שלו.

מערכות החלפה אוטומטיות

במערכות אלו ישנם 4 סוגים כאשר לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה.

המערכת הראשונה הינה- קונטקטורים או בעברית מגענים. המגענים פועלים באמצעות סליל אלקטרומגנט אשר מקבל מתח ומושך את המגעים. מערכת החלפה זו משמשת בעיקר גנרטורים קטנים עד KVA100. היתרון העיקרי הוא פשטות החיבור וההתקנה של המגענים אולם ישנם שני חסרונות עיקריים, הראשון נובע מכך שהסליל נמצא כל הזמן תחת מתח, בסופו של דבר הסליל יתחמם ויישרף ואז נשאר ללא חשמל, על חסרון זה ניתן להתגבר באמצעות מפסק מחליף עוקף אשר במקרה וישנה תקלה במגען ח"ח מעבירים את המפסק למצב "עוקף" ומקבלים חשמל ישירות מח"ח ללא המגענים. החיסרון השני הוא בעיקר במקומות בהם ישנם צרכנים אשר "מכת" ההתנעה שלהם היא גדולה ואז נקבל נפילת מתח בגנרטור, דבר שיגרור את נפילת המגען מאחר ולא יהיה לו מתח מספיק למשיכה.

בעיה זו מובילה אותנו לפתרונות החלפה אחרים.

את המפסק המחליף הידני שסקרנו בהתחלה ניתן להתקין גם עם מנוע חשמלי אשר הופך את המפסק למפסק אוטומטי. את המפסק מלווה מערכת בקרה לא מסובכת כמו במגענים והיתרון הוא בכך שכדי שהמפסק יעבור ממצב למצב יש לתת לו פקודה חשמלית אחרת הוא לא יפסיק את המצב שבו הוא נמצא, ולכן, גם אם  מתח הגנרטור יירד כתוצאה מהתנעה קשה המפסק לא  יתנתק. החיסרון העיקרי הוא  שלמפסק אין הגנות טרמיות ומגנטיות ולכן הוא חייב להיות משולב עם מפסקים ראשיים, כמובן שאם הגנרטור מותקן באותו חדר ויש עליו מפסק ראשי וגם מפסק ראשי ח"ח נמצא באותו המקום אזי אין מניעה להשתמש במפסק מחליף ממונע.

במצב שבו הגנרטור לא מותקן באותו חדר או שמסיבה כלשהיא אין קשר עין בין הגנרטור למערכת ההחלפה או  בין מפסק ח"ח והמערכת  או שאין מקום בתוך הלוח גם למפסקים ראשיים וגם למפסק מחליף, הרי שיש צורך להתקין מערכת החלפה המבוססת על מפסקים ממונעים אשר מתחלקים לשני סוגים מפסק אויר ומפסק עם מנוע (MOULDEDCASEׂ), מפסק זה מורכב ממפסק ראשי עם הגנות קצר ועומס יתר ועליו מורכב מנוע במתח שנקבע עפ"י צרכי המשתמש, כאשר המנוע מקבל מתח הוא דורך קפיץ אשר במתן פקודה נוספת מרים את ידית המפסק כלפי מעלה ולמעשה מחבר בכח את המפסק, פקודה נוספת תמשוך את הידית כלפי מטה ותנתק את המפסק, כמובן שפה היתרונות ברורים, יש לנו הגנות חשמליות לצרכנים ויש פקודות נפרדות להפסקה והפעלה, החיסרון הוא שהמפסק לא עובד מספיק מהר בניתוק כך שבמערכות מסונכרנות יש פה חיסרון מסוים עליו נעמוד בהמשך.

כאשר אנו צריכים מערכת מסונכרנת או לחילופין מפסק בזרם העולה על 2000A אנו נשתמש במערכת החלפה הכוללת מפסקי אויר אשר גם בהם הפקודות להפעלה וניתוק הינן נפרדות ובנוסף על כך הפקודות למנוע ולסלילי ההפעלה וההפסקה יכולות להיות במתחים שונים לדוגמא: מנוע וסליל הפעלה 230VAC, סליל הפסקה במתח 24VDC.

בתמונה למעלה רואים מערכת החלפה המבוססת על מפסקי אויר ומערכת סנכרון אשר הותקנה באולמי "הסיינדה" בבית שאן.

כאשר אנו רוצים לבחור את מערכת ההחלפה המתאימה עלינו להתחשב בסוג הצרכנים ובייעוד של המערכת, כמובן, יש להביא בחשבון האם נדרש ניתוק מוליך ה"אפס" במקרה של מערכות סולאריות או צרכן שההארקה שלו לקויה.
במאמר הבא נדון בבקרה על מערכת ההחלפה.

אשמח לענות על כל שאלה הקשורה במערכות ההחלפה והגנרטור שלכם,
קובי הימן
סינוס החשמל בע"מ

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.